Tiimi

Fordin ratista BMW kabiiniin ja takasin Fordiin

pojat_iloiset

Kimmon ja Jannen kiinnostus ralliin on perittyä. He ovat jo vaippaikäisenä kulkeneet suvun miesten mukana autourheilutapahtumissa. Ennen oman kilpa-auton rakentamista olivat veljekset vakituinen näky serkkunsa Timo Hintukaisen huoltoporukassa. Ralliharrastus lähti todenteolla käyntiin, kun Kimmon ensiautosta päätettiin rakentaa kilpa-auto viime vuosituhannen loppupuolella. Tämä sininen Ford Escort Mexico olikin veljeksille todellinen opintie autourheilun pariin. Ensimmäisen kerran veljekset pukivat kisahaalarit päälleen tosi toimissa syksyllä 1999.
Kolmen vuoden epäonnisen tarpomisen jälkeen kalustoa haluttiin päivittää kestävämmäksi, sillä edellisen auton Kenttiläinen moottori ei tuntunut kestävän huoltotoimista huolimatta. Vuonna 2002 veljekset saivat alleen edelleen tumman sinisen vanha koppaisen Escortin, mutta tällä kertaa voiman lähteenä oli RS 2000:n OHC -moottori, joka olikin paljon kestävämpi ja sen kanssa pojat saivatkin kerättyä tärkeitä ajokilometrejä. Seuraava muutos tuli neljän vuoden yhteiselon jälkeen, kun ykköskorisen Escortin koriosien hankkiminen alkoi olemaan työlästä, jonka vuoksi Kimmo ja Janne rakensivat jälleen uuden kilpa-auton, pysyen kuitenkin Fordissa  ja RS 2000 Eskortissa, kori vain oli uudempaa mallia. Välikoppainen olikin veljesten siihen astisista autoista kehittynein ja se mahdollisti poikien nousun F:n yleiseen.
Välikoppaisen siirtyessä yllättäen uudelle omistajalle 2007 piti veljesten miettiä miten rallia jatketaan ja pohdinnan jälkeen talliin ajettiin E30:n BMW M3. Vaikka tässä autossa toimiikin sadekelillä lasinpyyhkijät ja talvipakkasella varpaat eivät jäätyneet, oli bemariin siirtyminen aikamoinen kulttuurishokki muiltakin osin. Auto käyttäytyi ajettaessa aivan eri tavalla, kuin 70-luvun Escort.  Kimmo ja Janne ostivat tuolloin ensimmäisen ”valmiin” kilpa-auton, jonka rakentamiseen he ovat käyttäneet huomattavasti enemmän rahaa, kuin mihinkään muuhun edelliseen autoon.
F-ryhmäläisen BMW:n rinnalle veljekset halusivat 2009 jälleen rakentaa Fordin ja nimenomaan Escortin, nyt kuitenkin historic-sarjaan, H2-vuosiryhmään. Kolmen vuotta saksalaisajokin ratissa oli muuttaneet veljesten ajotapaa niin paljon, että Escortin ratti tuntui pitkästä aikaa todella oudolta ja tänän aikana oli unohtunut myös osien hankala saatavuus.

Autourheilun harrastaminen olisi todella hankalaa ilman innostunutta huoltomiehistöä. Kimmolla ja Jannella on ollut onni saada ympärilleen pitkäaikainen huoltomiesverkko joihin turvautua. Kilpailijatoiminnan ohella veljekset eivät pelkää tarttua työkaluihin kisapaikalla. Usein veljeksiin voi törmätä kilpailupaikalla, myös ystäviensä kilpailutiimien huoltomiehinä, kun oma auto on jäänyt kotiin.

 

 

.